Za pár dní odstartuje vozatajská část Zimního jezdeckého poháru České jezdecké federace, který již sedmým
rokem otvírá na přelomu ledna a února novou sezonu. První kolo letos proběhne 1. února v Hradištku, kde
nebude chybět loňský vítěz Petr Vlašic.
Čtyři kvalifikační mítinky vozatajů a čtyři pro parkurové jezdce nabídne základní část seriálu Zimní jezdecký pohár České
jezdecké federace. O celkové prvenství se účastníci utkají ve dnech 20. až 22. března při Jezdeckém festivalu v Královicích u
Slaného. Poprvé dle upravených pravidel budou jezdcům do celkového pořadí započítávány dva nejlepší výkony z kvalifikací,
při nichž bude bodovat deset nejlépe umístěných, a výsledek ve finále. Do něj postoupí všichni bodující, přičemž vítěz si
připíše dvacet bodů a za každou následující příčku jezdec či vozataj dostane o bod méně. Vozatajové se poprvé letos setkají
v sobotu 1. února v Hradištku u Sadské. Nebude tam chybět ani Petr Vlašic, obhájce titulu šampiona Zimního jezdeckého
poháru ČJF ve dvojspřeží i čtyřspřeží. „Těšíme se moc, zimní túra, to je naše parketa. Do Hradištka je přihlášeno i několik
mých žáků,“ říká úspěšný vozataj, který je často označován za halového specialistu. „My nemáme čas jezdit pořádně letní
sezonu, protože čtyři dny v létě je pro mě strašně moc času. Všichni, co jezdí se mnou, jezdí raději v zimě, i když mrzne. V
létě se věnujeme více zemědělským aktivitám,“ zdůvodňuje Vlašic.
Změny v pravidlech seriálu vítá, i když má trochu obavy, zda účast nebude stagnovat kvůli tomu, že pro kvalifikaci do finále v
Královicích stačí pouze jednou zabodovat. Je však rád, že se do celkového pořadí počítají kromě finálových bodů i dva
nejlepší výsledky ze čtyř kvalifikací. „Nikdy se nezavděčíte všem. My, co jezdíme celou zimní túru, tak jsme rádi, že se ve
finále zhodnotí i starty z předešlých kol.“ Petr Vlašic si ani nedělá příliš starosti s tím, zda se závody konají v Čechách, nebo
na Moravě, kde má svoji domovskou stáj. Ranč Ladná, který reprezentuje, se nachází až u Břeclavi, a tak cestování do
středních Čech přitom není zrovna snadné. „Nám je to jedno, my jezdíme rádi. Nejhorší je se vykopat z domu a jestli jedete
150, nebo 250 kilometrů, to už nehraje takovou roli. Ale Královice, ty máme přesně na druhém konci světa.“ Nejednou se
Petr Vlašic vypravil i za hranice České republiky, kde sbírá zkušenosti, ale také poznatky o odchylkách v organizaci a
hodnocení halových mítinků. „Byli jsme již na Slovensku a v Maďarsku, kde se třeba jezdí soutěže tříkolově. První kolo
probíhá dopoledne a při něm se jen stanoví pořadí na odpolední starty, které jsou již za početnější divácké účasti. Soutěž tak
více graduje, jelikož se druhé kolo jede od nejhoršího k nejlepšímu. Do finále postoupí šest nejúspěšnějších z kola druhého,
ale opět v něm začínají s čistým štítem. – Já jsem na závodech v Maďarsku skončil druhý poté, co mi ve finále spadl balonek,
přitom do té doby jsem ani jednou nechyboval,“ vzpomíná. Pro české vozatajské závody v halách by do budoucna rád
prosadil úpravu pravidel, aby se při nich startovalo s kočáry na nafukovacích kolech. „Všichni, kdo v halách udělají kvalitní
povrchy, tak tam pak nechtějí kočáry pouštět, protože tvrdá kola kočárů povrchu dávají strašně zabrat. Třeba by se pak
konalo i víc halových mítinků. Letos u nás například nebudou žádné samostatné hobby závody, a to je škoda,“ posteskl si
Petr Vlašic.
Na pětici oficiálních soutěží se však už moc těší a vůbec mu nevadí, že konkurence bude pravděpodobně opět o něco
početnější než v předešlých letech. Do Hradištka je nahlášeno padesát účastníků v oficiálních soutěžích a dalších čtrnáct v
hobby klání. „Já jsem z vysokého počtu kočárů nadšený, jsem velký propagátor těchto akcí a bude to skvělá sportovní
podívaná. Jsem rád, že to funguje, a že se posunujeme někam dál. Moji koně chodí moc dobře, jsem spokojen, tak snad nám
obhajoba celkového vítězství vyjde,“ dodává Petr Vlašic.
V Hradištku se začíná v sobotu 1. února startovat již v 8.00 hodin ráno, kdy předvedou své umění hobby jezdci v
jednospřeží a dvojspřeží, od 10.00 hodin přijdou na řadu dvojspřeží pony, následovat budou dvojspřeží velkých koní,
hobby překážková jízda dětí, po nich čtyřspřeží a až nakonec jednospřeží.